Villmarksliv kan være en god medhjelper for å bli kvitt med ryggsmerter

Hovedårsaken til at folk får ryggproblemer er som regel at de arbeider mye i sittende stilling, om det ikke er at de har løftet tungt og feil gjennom et langt arbeidsliv. Kombinasjonen av sittende stilling i lang tid, er i alle fall en av hoved-synderne, det være seg om du er kontorrotte, drosjefører eller transportarbeider.

Grunnen til dette er at en del muskeltråder ikke brukes når du sitter, der tilhører lumbagoen, mens andre muskelgrupper styrkes mens du sitter. Over tid fører dette til at de sterkere musklene trekker hofteskålen ut fra sin vanlige plass, slik at ryggen går skjeft mot hoftefestet. Da oppstår smerter, og problemene begynner. Mest av alt har man lyst til å ligge helt stille uten å gjøre noen, men det er ingen løsning på problemene.

Fysisk aktivitet, slik som fjellturer, er noe av det beste botemidlet for dårlig ryggmuskulatur

Det beste du kan gjøre når du har ryggsmerter er å holde deg i bevegelse, uten at ryggen belastes for mye. Det kan være lurt å besøke en kiropraktor eller en ortoped, for å se at hoftestillingen er riktig, men som regel er trening alene nok for å bli bra, eller i alle fall bedre i ryggen. Mens du arbeider så kan det også være lurt å legge inn faste pauser hvor du står rett, kanskje en gang i timen, og går litt rundt.

Noe av det som hjelper best på lang sikt er fjellturer, kanskje kortere i begynnelsen, for å holde vekten på sekken nede. Dertil kan det selvfølgelig være bra å svømme, for å bygge muskler uten at ryggen belastes i det hele tatt, men meningen med turer i ulendt terreng er nettopp at du belaster ryggmuskulaturen, slik at de igjen skal utføre jobben sin, nemlig å holde hofte og rygg sammen på riktig vis.

Ved siden av fysisk aktivitet er det viktig å ha riktig type madrass

Hvis du trener regelmessig, og fortsatt har problemer med ryggen, spesielt etter at du står opp, etter en dårlig natts søvn, så kan det også være på tiden at du ser etter en ny madrass. Det du burde se etter er en madrass som passer for din vekt og bygning.

Tommelfingerregelen er at folk som er tunge trenger en hardere madrass for å få riktig støtte for kroppen, mens lettere folk også trenger madrasser som er mykere, slik at du synker inn akkurat passelig.

Det er også godt mulig at du ikke trenger å hive ut hele madrassen din. Kanskje er det nok å skaffe en overmadrass som enten er hardere eller mykere, for å finjustere hvordan du ligger i sengen.

Noen tips til slutt, for arbeidsstilling ved dataen

Om du jobber mye ved en data, så er det et par ting som du må ta hensyn til der også. I all hovedsak burde bordet som tastatur eller laptop står på, være av en høyde som ikke fører til at du lener fremover når du jobber.

Skjermen burde også være i en høyde som fører til at du ikke trenger å bøye nakken for mye. Det er bedre om skjermen er så høy, at du ser den når du titter rett frem, -det vil si når den er i hodehøyde. Om du har en laptop er det da lurt å investere i et keyboard som kan brukes når resten av laptoppen står høyt.

Pass også på at du sitter med bena i et bredt skrev. Dette er naturlig, og best for hofta, både hos kvinner og menn. Det å sitte med bena i kryss, kan derimot gjøre ting ganske ille, og det rimelig kjapt. -Dette gjelder også på trikken.