Viktige forberedelsestrinn for deltakelse i triatlon

Triatlon er en kombinasjonsidrett som er lagt opp til å presse deltagerne til sitt ytterste. Det er en sport for seige tøffinger, som innebærer at man først må svømme over en relativt stor avstand, for så å sykle en ganske lang strekning, og deretter løpe over en stor avstand.

I Norge finner du likesinnede om du henvender deg til Norges Triatlonforbund, hvor du også kan få hjelp med å utvikle evnene dine, og tips om hvor du kan delta i konkurranser. Mange konkurranser organiseres lokalt, og er mer enn villige til også å inkludere glade amatører.

Tenk på hva du begir deg ut på, triatlon er ikke noe for en hver

Det finnes varierende avstander innen triatlon, men den originale triatlonen innebar svømming over en avstand på 3,8 kilometer, deretter et sykkelritt på 180 kilometer, for så å avslutte med en marathon. Når man betenker at en maraton alene kan være en uoverkommelig utfordring for de fleste, kan man også forstå at triatlon som olympisk gren ble gjort litt lettere.

OL-avstandene for triatlon er som følger: 1,5 kilometer svømming, 40 kilometer med sykling, samt at løpingen ble begrenset til 10 kilometer. Dette sparer tid, men det gjør det også mulig for flere å delta. Klassisk triatlon er noe som kun er mulig for en meget begrenset elite av idrettsfolk.

Selvfølgelig finnes det også stevner og konkurranser hvor du kan gjennomføre øvelseselementene i triatlon uten at du trenger å traversere de store avstandene. Triatlon for mosjonister og amatører er gjerne kortere, slik at flere kan delta. Fortsatt pleier triatlon å by på store utfordringer for de fleste.

Hvilken grunntrening bør jeg ha for å delta i en triatlon?

Du burde være i generelt god fysisk form, og du må beherske øvelseselementene hver for seg. Om du er lysten til å delta på høyere nivå, bør du også være klar over at det krever en god del tid for forberedelsene. Prøv også å skaffe deg kjente som deler interessen, slik at dere kan motivere og hjelpe hverandre.

Legg opp faste rutiner, som sørger for at du trener litt hver dag, samtidig som du tilpasser kostholdet. Lange avstander brenner vekk mye fettreserver, og om du intensiverer din trening, må du også øke kaloriinntaket. Om du har gjennomsnittsvekt og størrelse, kan du regne med å måtte innta oppimot 5 000 Kcal om dagen.

Legg opp til at du sykler, svømmer og løper hver uke. Bruk gjerne helgene til å gjennomføre en enhetlig triatlon. Dertil kan det være lurt å begynne med styrketrening hjemme, som pushups, pullups og situps, for de dagene hvor du ikke har tid til å gå ut.

Triatlon krever ikke mye utstyr

For å delta i en triatlon er det i første omgang ikke så viktig med utstyr. En vanlig sykkel er som regel nok, kombinert med litt fornuftig treningstøy. Deretter kan det ofte være lurt å investere i en våtdrakt, med tanke på at vi bor i ett land hvor sommerens badetemperatur ofte blir betegnet som glovarm, når kvikksølvet kryper over 20 grader.

Neste trinn er kanskje å skaffe en sykkel som har pedaler som låser inn tuppen på en spesialbygget sykkelsko, på nesten samme måte som vi kjenner det fra langrennsski med klikk-bindinger. Men dette er ikke noe som kreves fra begynnelsen.