Mange fordeler med å velge el-sykler?

Da el-sykkelen først kom på markedet var det mange som spurte seg om el-sykkelen kun var en forbigående trend for late sykelister med for mange penger å rutte med. Likevel er det i dag enighet om at el-sykler har visse meritter. Det er for eksempel en velsignelse for den som av ulike helsemessige årsaker ikke lenger er i stand til å sykle like hardt, men som likevel har glede av syklingen. Dertil kan det være nyttig for den som liker å sykle til jobben, men hater den ene lange bakken, eller som må transportere varer eller barna bak i sykkel-tilhengeren.

El-sykkelen passer dermed heller for folk som ikke nødvendigvis har trening som et hovedformål ved syklingen, men for dem som liker å ta seg en tur med et annet hovedmål, som kan være så mangt. Vi har jo allerede nevnt sykling til jobb eller barnehage, så vel som en handletur med tilhenger på sykkelen, men bruken av el-sykkel kan også være mer fritidsorientert, med sightseeing og utflukter med hjelp fra sykkelen.

Prisen på el-sykler i Norge er fortsatt ett problem

Teknologien og produksjonen av el-sykler har fortsatt ikke tatt helt av, noe som fører til litt for høye priser om vi sammenlikner el-sykkelen med et substitutt, som for eksempel en moped. Du kan finne el-sykler i priser helt opp til kr 30 000, noe som tilsvarer en ganske god og tøff moped. En moped til kr 15 000 har gjerne allerede en kraft som er ti ganger større enn de 250 Watt som er tillat for støttemotorene til el-sykler. Dertil får du en liten moped opp i en lagt større hastighet enn de 25 Km/h som en el-sykkel er plombert på.

Ser man på prisen på enkeltkomponentene som kommer i tillegg til den vanlige sykkelprisen, så er det vanskelig å komme over kr 6 000 for motor og batteri til sammen, i innkjøp i alle fall, med mindre elsykkelen er veldig fet. Ser man lenger syd i Europa, så finner man lett ut at man kan få de billigste el-syklene for rundt kr 6 000, noe som viser til et ganske stort gap når mellom europeiske og norske priser.

Hvilken type el-sykkel er best?

Motoren på elsykkelen:

Den dyrere motortypen for el-sykler, er motorer som er bygget inn i krankhuset, der hvor pedalene vanligvis sitter. Dette er bedre, først og fremst fordi du har mer kontroll på hva som skjer, men også fordi sykkelen er bedre balansert, med vekten i midten.

Det andre alternativet, som er billigere, er en motor som sitter på bakakselen, i navet, noe som gjør sykkelen litt baktung, samtidig som det er dårligere forbindelse mellom pedaler og motoren, slik at driften kan bli litt mer hakkete.

Batteriet på elsykkelen:

Dertil er batteriet og batteriplasseringen viktig. For balansen er det bedre at batteriet er festet midt i sykkelen, på rammen, enn at det ligger på bagasjebrettet over baksetet. Dertil finnes det også store kvalitetsforskjeller på batteri. Noen egner seg overhode ikke for drift i vintertemperaturer i Norge, men dette burde være ett problem for færre folk. De fleste setter sykkelen i garasjen når det begynner å snø uansett.

Dertil er det en relativt ny teknologi som veldig få av oss er godt kjent med. Se derfor på litt faglitteratur om forskjellige batterityper, hvor sterke de er, og hvilken ampere du kan få ut av dem. Det er nemlig avgjørende for hvor lang strekning du kan sykle før sykkelen blir til en veldig tung sykkel uten motorhjelp.

Andre elementer som utgjør en god elsykkel:

Dertil bør du også se etter en del andre ekstra ting når det kommer til valg av din nye el-sykkel. Det bør for eksempel være mulig å integrere en god del tekniske løsninger, som GPS, integrering av en app for å styre sykkelen fra telefonen, så vel som en smart-lås. El-sykler kommer mest sannsynlig til å friste lange fingre i større grad enn vanlige sykler.